Ludzie mają bardzo różne gusta i rozmaite upodobania, jeśli mowa o smaku wina. Oczekujemy różnych stopni słodyczy, różnych aromatów oraz innych czynników, które decydują o tym, czy konkretny trunek uznamy za udany czy też nie. Potencjał w tym zakresie jest naprawdę spory, a naszym sojusznikiem w zakresie wyboru dobrego wina są sklepy. Co ciekawe głównie handel sieciowy, a więc punkty sprzedaży działające pod egidą dobrze rozpoznawalnych marek inwestują sporo w budowanie ciekawej oferty win. W tym celu nawiązywana jest współpraca z cenionymi dystrybutorami oraz sommelierami.

Ta różnorodność jest rzeczą absolutnie konieczną z oczywistego względu – jeśli duża ilość ludzi ma znaleźć wino dla siebie, to muszą mieć w czym wybierać. Wadą sytuacji jest to, że niestety nie jesteśmy w stanie spróbować wina przed zakupem. Wyjątek stanowią sklepy specjalistyczne, które często oferują bezpłatne degustacje, aby zachęcić nabywców do kupna. Musimy jednak liczyć się z tym, iż cena wina w takim sklepie będzie znacznie droższa niż w obiekcie wielkopowierzchniowym czy dyskoncie.

Jako konsumenci powinniśmy działać na różnych frontach i być aktywni. Najłatwiej mają osoby, które mieszkają w handlowych zagłębiach, a więc mają pod ręką szeroką gamę marketów, z których każdy ma zupełnie inną ofertę win. Kierując swoje kroki do kolejnych miejsc możemy porównać ceny i charakterystykę poszczególnych trunków jaka widnieje na etykietach. Opisy te nie zawsze oddają realia, ale mimo wszystko są jakąś wskazówką dla ludzi, którzy chcą kupić wino.