Spore zasługi dla rozwoju winnej kultury w Polsce i na całym świecie mają specjalistyczne sklepy z winem, nazywane czasem salonami win. To drugie określenie jest nieco snobistyczne i używają go zwykle te punkty sprzedaży, które chcą silnie podkreślić swój ekskluzywny charakter.

Sama nazwa może sprawić, że za trunki stojące na półkach zapłacimy więcej niż pod innym adresem. Sklepy takie są zazwyczaj prowadzone przez ludzi, którzy na winach się znają.

Nierzadko zakładają je doświadczeni i cenieni sommelierzy. Co cechuje takie miejsca? Przede wszystkim klient, który się tam pojawia może mieć pewność, że towar jaki zastanie nie jest przypadkowy.

Wina, które są sprowadzane przez właściciela należą do dobrych lub bardzo dobrych w swojej klasie. Oczywiście nie ma pod tym względem zasady – bardzo możliwe, że znajdziemy tam również napitki, którym do wysokiej klasy raczej dalej niż bliżej.

Równocześnie ich cena może być dość wysoka, bo przecież nie mogą odstawać zbytnio od pozostałej oferty. Dość ciekawie wyglądają obserwacje dotyczące gatunków win jakie są tam sprzedawane.

W przeważającej większości sklepy specjalistyczne koncentrują się na winach wytrawnych oraz półwytrawnych, które miałyby posiadać poważniejsze walory degustacyjne. Ciężko uznać taką tezę za trafną, czym zaraz się zajmiemy, ale niedobór win półsłodkich oraz słodkich w portfolio salonów winiarskich jest faktem.

Nie wydaje się to rozsądne w sytuacji, gdy bardzo wiele osób wyraża silne zainteresowanie bardziej deserowymi trunkami.