Udając się do dowolnego sklepu, instytucji czy firmy musimy pamiętać o tym, iż mamy do czynienia z wyszkolonymi sprzedawcami, którzy nierzadko są rozliczania na podstawie planów sprzedażowych. W związku z tym znaczna część sprzedawców nie koncentruje się na tym, aby w pełni zadowolić klienta, ale tylko i wyłącznie na procesie sprzedaży. W imię zasady im wyższa sprzedaż, tym większa prowizja. Czy wobec tego warto korzystać z porad sprzedawców?

Niezależnie od tego jak nazywa się formalnie dane stanowisko musimy patrzeć na konkretną osobę poprzez pryzmat jej umiejętności, wiedzy i doświadczenia. Tylko w ten sposób odróżnimy zwyczajnych sprzedawców od prawdziwych doradców. Podobne zjawisko można zaobserwować w sklepie z winami. Jeśli zastanawiamy się nad tym jakie wino wybrać na wieczór warto zasięgnąć porady sprzedawcy.

W specjalistycznym sklepie z winami każdy sprzedawca ma obowiązek degustacji win, a także na bieżąco przechodzi szkolenia z zakresu poznawania poszczególnych rodzajów win. Tego typu osoba nie tylko posiada odpowiednie doświadczenie sprzedażowe, ale przede wszystkim ma sporą wiedzę z zakresu win. Wówczas nawet jeśli nie znamy się sami na winach to możemy skorzystać z porad sprzedawcy. Dobry doradca klienta bowiem nie kieruje się wyłącznie chęcią zysku, ale przede wszystkim zadowoleniem klienta. Doradzając klientowi zakup dobrego wina w rozsądnej cenie, łatwo o pozyskanie stałego odbiorcy oferowanych produktów. Dodatkowo takie podejście do klienta pozytywnie wpływa na markę sklepu.